Universitat Rovira i Virgili

Activitats i jocs virtuals per l'aprenentatge a casa dels infants

Del al

On-line

Contes, jocs, activitats matemàtiques, propostes per treballar els hàbits, música, activitats per afavorir la mobilitat i fins i tot un espai dedicat al llenguatge de signes són alguns dels recursos que es poden trobar al web La canalla es queda a casa. Es tracta d'un projecte dels estudiants de segon curs del grau d'Educació Infantil de la URV, que s'han posat en la pell dels mestres que aquestes setmanes elaboren continguts per als nens i nenes d'entre 2 i 6 anys que estan confinats.

No és l'única iniciativa dels estudiants de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia. Un grup d'estudiants de segon curs del doble grau en Educació Infantil i Primària amb menció en anglès que estaven fent les pràctiques en centres educatius quan es va decretar el tancament de les escoles han creat un altre web amb recursos per als més petits: Aprenem jugant a casa. En aquest bloc s'hi poden trobar jocs virtuals i activitats ludificades, com ara un room scape sobre el coronavirus o un joc de taula virtual amb diferents reptes.

Posar-se en la pell dels docents

Manel Leor, professor del grau d'Educació Infantil, va demanar als estudiants que exercissin de docents "com si es tractés d'un context real", tal i com ha hagut de fer el professorat de tots els nivells educatius en re-dissenyar la docència perquè sigui virtual. Com a resposta, uns 70 estudiants han creat un centenar de recursos, que aniran actualitzant al web "La canalla es queda a casa", perquè els pares i mares disposin d'eines perquè els infants continuïn aprenent a casa.

Paula Bonillo, Marta Maduell i Anna Lluís han estat les tres estudiants que han liderat el projecte i aquestes darreres setmanes s'han bolcat en l'edició i posada a punt de tots els continguts: "És una doble oportunitat: nosaltres aprenem una forma d'ensenyar diferent, i els infants poden aprendre, divertir-se i passar millor aquests dies de confinament", afirmen.

Propostes d'aprenentatge a través de la ludificació

Per la seva banda, les estudiants del doble grau en Educació Infantil i Primària amb menció en anglès, Olga Garcia, Anna Torné i Núria Gispert, han decidit posar a l'abast de les famílies i docents les activitats que estan creant com a alternativa a les primeres  pràctiques del grau que tot just estaven fent quan es va decretar el tancament de les escoles. Han publicat el bloc Aprenem jugant a casa, al qual s'hi han sumat 9 estudiants més que també alimenten de continguts l'espai web i hi han publicat les activitats que han fet en diferents assignatures. "El bloc no sorgeix de cap assignatura en concret, sinó per vocació", explica Núria Gispert.

Així, ofereixen recursos creats exclusivament per les estudiants i que estan dissenyats com a experiències d'aprenentatge perquè siguin viscudes com un joc. Aprofiten els coneixements de l'assignatura "Organització de l'espai escolar, materials i habilitats docents", en la qual la professora Tania Molero "ens va introduir dins del món de la ludificació, la qual cosa ens va portar a voler dissenyar les activitats i recursos amb un caire lúdic", argumenten.

Per això, al bloc "Aprenem jugant a casa" s'hi pot trobar, per exemple, un room scape que proposa als participants trobar la cura del coronavirus; una gimcana amb activitats de català, anglès i matemàtiques (L'illa de les fruites); un joc de taula amb activitats, reptes i problemes a superar (Un viatge espacial), i una proposta per celebrar Sant Jordi amb diverses activitats (Un Sant Jordi diferent).

Compartir

  • Twitter
  • Google+
  • Facebook
  • Linkedin

Pujar

Joc per treballar el llenguatge matemàtic amb nens i nenes de P3, que recull el web "La canalla es queda a casa".

Joc per treballar el llenguatge matemàtic amb nens i nenes de P3, que recull el web "La canalla es queda a casa".